zaterdag 8 januari 2011

9 Januari 2011: 20 jaar Consultant & Interim Manager

Op 9 januari 1991 heb ik Schlichte Bergen BV bij de Kamer van Koophandel te Haarlem ingeschreven. Daarmee werd de "droom" van zelfstandige ondernemer omgezet in werkelijkheid. Na 14 jaar in diverse commerciele, marketing en management functies bij 3M, KPN en Nortel Networks als consultant en interim manager.
Het eerste project dat ik uitgevoerd was bij NIRA in Maarssen. NIRA was in die jaren onbetwist marktleider op gebied van Perzonen Zoek Installaties (piepers). NIRA was door DeTeWe benaderd om hun Varix lijn van PABX´n in Nederland te gaan voeren. In opdracht van de directie heb ik het Businessplan opgezet, het goedkeuringsproces van de PABX verzorgd en de verkopers van NIRA getraind om PABX te verkopen naast de PZI installaties.
Het heeft zeker niet aan de motivatie en talent van de verkopers gelegen, dat de verkoop van Varix centrales niet het succes is geworden wat men gehoopt had. Het bleek veel moeilijker om hun bestaande klanten met een KPN centrale (toen nog 90% van de bedrijven) en een NIRA PZI (toen 50%) te overtuigen om het geheel te vervangen door een complete NIRA oplossing. De PZI bleef wel of werd vernieuwd, maar een toenemend aantal bedrijven koos liever voor een PBX van KPN, Nortel, Lacis en Siemens. De naam NIRA is na de overname door Ascom langzamerhand naar de achtergrond verdwenen.

Een van de mannen met wie ik destijds heb samengewerkt was toen productmanager Sjoerd de Jong. Tien jaar later kwam ik hem voor het eerst weer tegen bij Aastra en Ambassadors of Telecom. Het toeval wil dat een paar jaar later DeTeWe onderdeel werd van Aastra. Hoewel `toeval bestaat niet `. In een filosofische bui denk ik wel eens, waar zou Sjoerd nu werken als ik hem niet opgeleid zou hebben of als ik NIRA geadvisserd had om de Varix niet te introduceren. :) Iedereen kent Sjoerd als een prettige en gedreven man, met het hart op de goede plaats, een uitstekende professional. Zo, dat mag ook eens gezegd worden.

De afgelopen 20 jaar heb ik het genoegen gehad om als consultant, interim manger, aannemer (resultant) met zoveel mensen te mogen samenwerken, bij zoveel vaak totaal verschillende bedrijven, dat het goed is om daareens bij stil te staan.
Ik heb mij voorgenomen om dit jaar regelmatig op deze blog telkens over een project te reflecteren. De eerst volgende keer zal ik stilstaan bij het project Greenpeace (rond millenium), daarna Viecuri Medisch Centrum (van recente datum), dan ANWB in steunpunt Lyon, enz. Tot de volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten